Op oekaze van de burgemeester van Moskou werden dit jaar op één nacht alle palatki (палатка, mv. палатки, tentjes), larki (ларёк, mv. ларьки, stalletjes) en kioski (киоск, mv. киоски, kraampjes) uit het Moskouse straatbeeld verwijderd. De pers had het over de nacht van de lange messen omdat in vele van deze kraampjes sjoarma, het Russische equivalent van onze döner kebab werd verkocht. Spijtig, want die kraampjes bepaalden mee het coloriet van Moskou en gaven, samen met de marsjroetki en de alomtegenwoordige reclame, een menselijk kantje aan de grijze sovjetmonotonie.

Gelukkig denkt niemand vooralsnog aan het afschaffen van de marsjroetka of marsjroetnoje taksi. Deze kleine autobusjes voor een tiental passagiers worden gerund door privébedrijven en volgen de openbare trolleybus- en busroutes. Het is de meest populaire vorm van transport in Rusland. De marsjroetka heeft dankzij haar wendbaarheid alle revoluties van de laatste decennia overleefd: marsjroetki zijn betaalbaar en filebestendig.

De meeste marsjroetki zijn omgebouwde Ford Transits van Russische makelij (Газель, Gazelle, vervaardigd in de Volgafabrieken in Nizjni-Novgorod), met een paar ijzeren bankjes in gepramd en een ijzeren staaf in het midden om je op de achterbank te zwieren, berekend op een maximumaantal passagiers.

De gele (officiële kleur: золотой апельсин, gouden sinaasappel, samen met баклажан, aubergine en мокрый асфальт, natte asfalt, de meest wijdverspreide kleur autoverf in Rusland) marsjroetki laveren, huppelen en springen als nerveuze gazelles (jawel, ze hebben hun naam niet gestolen!) door de zee van auto’s, dankzij de wetten van de vrije markt en de chauffeur, die wordt betaald per traject dat hij aflegt. Hoe sneller hij op zijn bestemming is, hoe meer hij verdient. En om in zijn minimumlevensonderhoud te voorzien, moet hij wel snel rijden!

In een marsjroetka is het de gewoonte om geld door te geven terwijl je aan het rijden bent. Je betaalt niet bij het binnenkomen, want dat houdt de andere passagiers op. En in een marsjroetka is alles gericht op snelheid en efficiëntie. Je stapt dus in en de chauffeur drukt meteen op zijn gaspedaal, zodat je voorover of achterover op je zitplaats of op de schoot van een andere passagier vliegt. Daarna geef je je geld door naar voren. Meestal geeft de chauffeur het wisselgeld zelf terug, met één hand op het stuur en een terloopse blik op de weg, maar vaak wordt hij hierbij geholpen door een van de passagiers op de voorbank. Vooraan, naast de chauffeur, is er immers plaats voor twee personen.

Hiervan ben ik zeker: de marsjroetka zal alle onrusten in Rusland overleven.


Lijstjes met grappen die de chauffeurs van marsjroetki ophangen in hun salons, meestal gericht aan slecht betalende of onhygiënische passagiers:
– http://votrube.ru/24200-zapisi-na-marshrutkakh.html
– http://xaxa-net.ru/avtoprikoly/1511-prikolnye-nakleyki-v-marshrutkah.html

Leuk? Abonneer je op mijn nieuwsbrief.