Op 3 juni 2013 organiseerde de Vlaamse kamer van koophandel voor Rusland, Wit-Rusland en Kazachstan haar derde activiteit dit jaar: lezingen van twee zakenlui, Russisch (Andrej Jakimov, www.metrotile.ru) en Belgisch (Paul Stulens, http://www.flandersinteriors.com/), over wat het betekent om zaken te doen met Rusland.

De Vlaamse kamer is een nieuw initiatief, gericht op Vlaamse ondernemers die zaken willen doen in Rusland. De organisatie staat nog in haar kinderschoenen, maar er staan wel al een aantal interessante projecten in de steigers. Indien u geïnteresseerd bent, kunt u contact opnemen met Jeroom Joos van advocatenkantoor Van Hoorebeke (www.vanhoorebeke.be), een van de drijvende krachten achter het initiatief.

De lezing die me het meest is bijgebleven, was die van Andrej Jakimov, de Russische verdeler van de producten van het Belgische Metrotile (http://www.metrotile.be/). Het was een zeer algemene lezing, bestemd voor personen die nog geen zaken doen met Rusland, die een aantal elementaire zaken behandelde, zoals transport, certificering, douaneformaliteiten en belastingen in Rusland.

Hieronder volgt een korte samenvatting met de belangrijkste punten van de lezingen, per onderwerp.

Transport van België naar Rusland

In tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, is maritiem transport over de Baltische zee helemaal niet trager dan wegtransport. Het is zelfs goedkoper dan wegtransport. Zo kost het verschepen van een container van Antwerpen naar Sint Petersburg gemiddeld € 1.500, voor een container van 40 voet is dat € 1.800. De prijzen voor wegtransport, daarentegen, schommelen tussen de € 5.000 à € 6.000 per vrachtwagen.

Hoewel in de winter de Finse Golf dichtvriest, is vrachtvervoer per schip niet onmogelijk. Voor een klein supplement wordt de weg met een ijsbreker vrijgemaakt. U moet er enkel rekening mee houden dat het traject gemiddeld een dagje langer duurt.

Anders is het gesteld met wegtransport. Volgens Andrej Jakimov is wegtransport van België naar Rusland duur en niet de snelste oplossing.

Naar Rusland bestaan er twee routes: de eerste via Wit-Rusland en Smolensk en de tweede via de Baltische staten.

De tweede route is vaak goedkoper, maar onbetrouwbaar. De Baltische staten leven met Rusland op gespannen voet, wat nu en dan zorgt voor gesloten grensposten en dagenlange files. U bent er dus nooit zeker van wanneer uw vracht ter plekke zal zijn.

Indien wegtransport de enige optie is, kies dan voor de route via Wit-Rusland: die is stabieler.

Lichte en dure vrachten kunt u naar Rusland opsturen per vliegtuig. Maar let op bij het dedouaneren. Een vracht dedouaneren op een van de luchthavens van Moskou of in Sint-Petersburg, is een helletocht door het maaswerk van corrupte ambtenaren. Een goede remedie is deze steden vermijden en je vracht versturen naar een middelgrote regionale stad als Nizjnij Novgorod of Voronezj. Daar is de weg naar de nodige persoon korter en stoot u op minder struikelblokken bij het dedouaneren.

Uw exportproduct certificeren in Rusland

Voor de export van uw productie naar Rusland hebt u altijd een certificaat van overeenkomst nodig (het GOST-certificaat). Dit certificaat wordt afgeleverd door het Russische agentschap voor standaardisering, Rosstandart (http://standard.gost.ru/wps/portal/). U kunt deze certificering natuurlijk opdragen aan uw (toekomstige) Russische distributeur. Als u nog geen distributeur in Rusland hebt, is een certificaat op zak een mooie troef. In Europa zijn er een aantal bedrijven die diensten verlenen voor het afleveren van een GOST-certificaat, bv. http://www.din-gost.de/.

Voor bepaalde groepen producten zijn bijkomende certificaten vereist. Dit is bijvoorbeeld het geval voor bouwmaterialen en voeding (sanitaire certificaten).

Opgelet: het is een slecht idee om meteen een grote bestelling naar Rusland te sturen, ook al denkt u alle vereiste documenten te kunnen voorleggen. Vaak gebeurt het dat u toch iets over het hoofd hebt gezien. Stuur eerst een testpartij op en peil naar de reactie van de douane.

Douaneformaliteiten

De minimale douanewaarde van uw product (een officiële minimumprijs per stuk of per kilo, in het Russisch: минимальная таможенная стоимость) is een probleem dat vaak over het hoofd wordt gezien. De douanewaarde ligt echter soms tweemaal hoger dan de prijs af fabriek. Is dat het geval, dan moet de invoerder hogere taksen betalen.

Enkel indien u aan de hand van een rechtstreeks contract met uw Russische klant kunt aantonen dat deze prijs af fabriek overeenstemt met wat werkelijk is betaald, kunt u een vermindering van de taksen verkrijgen, maar dat is geen sinecure. Vaak moet dit via de rechtbank gebeuren.

Bij onderhandelingen met uw douanebroker is de minimale douanewaarde het eerste wat u moet bespreken. Deze waarde bepaalt immers de taksen die later betaald moeten worden.

Opgelet: de Russische douane past de lijst met minimale douanewaarden regelmatig aan. Deze aanpassingen vinden bovendien meestal plaats in het begin van het seizoen, wanneer de vraag het grootst is!

De douanetaks schommelt tussen de 5% en de 20%, afhankelijk van het product. U kunt het douanetarief voor uw product hier opzoeken, in de lijsten met algemene douanetarieven van de Douane-Unie tussen Rusland, Wit-Rusland en Kazachstan: http://www.tsouz.ru/db/ettr/ettwto/Pages/default.aspx.

Bij dit bedrag komt ook een BTW van 18 %. Pas na betaling hiervan geeft de douane de vracht vrij.

Varia

Andere onderwerpen die op de lezing werden aangekaart:

  • Welk product aanbieden op de Russische markt? De Russische markt snakt naar nieuwe, hoogtechnologische en geavanceerde producten;
  • Belastingen in Rusland: salarissen voor Russische medewerkers: 43,2 % bovenop het salaris voor sociale en aanverwante bijdragen; 18 % BTW betalen bij de verkoop; 20 % belasting op de nettowinst; dividendbelasting van 15 % voor vennootschappen;
  • Verminderen van financiële risico’s: zoek naar een partner die mee investeert in het opbouwen van uw merknaam, liefst een partner met exclusiviteit;
  • Klantenbinding: nodig leveranciers uit naar België, voor een fabrieksbezoek en sightseeing;
  • Direct contact met de bedrijfsleider is in Rusland, waar minder wordt gedelegeerd dan hier, heel belangrijk voor het succes van uw onderneming;
  • Wat is de prijs van uw product tegen wanneer het in het magazijn van uw Russische leverancier ligt? 175 % van de prijs af fabriek.

photo credit: Håkan Dahlström cc